Kielitietoisuus ja sen tukeminen varhaiskasvatuksessa

 Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018) määrittelevät, kuinka kielitietoisuus tulisi näkyä varhaiskasvatuksessa. Tässä tekstissä tullaan perehtymään hieman näihin sekä annetaan vinkkejä, kuinka lapsen kielitietoisuutta ja sen kehitystä voitaisiin tukea varhaiskasvatuksessa.

Kielellä on suuri merkitys muun muassa lapsen oppimiseen ja vuorovaikutukseen ja sen takia on tärkeää tunnistaa kielten merkitys ja tarve sekä kannustaa lapsia kielten käyttöön. Niin esiopetuksessa kuin varhaiskasvatuksessa tulisi havainnoida eri kieliä, koska ne tukevat lapsen kielitietoisuuden kehitystä. Lapsen kielitietoisuutta voidaan lisätä ja tukea esimerkiksi leikkien ja lorujen avulla. (Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014; Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.)

Aiemmassa postauksessa tutustuttiin tarkemmin kielitietoisuuden kehittymiseen sekä muutamaan kielitietoisuuden osa-alueeseen ja nyt olisi tarkoitus tutustua, kuinka kielitietoisuuden kehitystä voitaisiin tukea. Aiemmin tutustuttiin fonologiseen, lauseopilliseen sekä kielenkäyttötietoisuuden osa-alueisiin.

Fonologisen tietoisuuden tukeminen:

-          Loruttelu eri tilanteissa

-          Sanaketjutuksen opettelu, esimerkiksi: takki–kisa–sana–napa...

-          Puhuminen tavuttaen

-          Kirjainten tunnistaminen esimerkiksi selkään piirtämällä

Lauseopillisen eli syntaktisen tietoisuuden tukeminen:

-          Oleellisinta on keskustelu lapsen kanssa

-          Rohkaiseminen tuottamaan lauseita

-          Lauseiden tutkiminen yhdessä lapsen kanssa

Kielenkäyttötietoisuuden tukeminen:

-          Leikkien avulla voidaan harjoitella kielenkäyttöön liittyviä tilanteita ja taitoja

-          Pohditaan yhdessä sanontoja, kielikuvia sekä sanojen monimerkityksellisyyksiä, esimerkiksi sana kuusi

Muita vinkkejä kielitietoisuuden tukemiseen:

-          Kerronnan avulla voidaan muun muassa kasvattaa lapsen sanavarastoa ja ajattelua, mutta se tukee myös muitakin kielitietoisuuden osa-alueita

-          Muistipeliä voidaan hyödyntää niin pienempien kuin vanhempien lasten kohdalla ja vaikeuttaa aina kielenkehitystason mukaan

-          Myös media tuo laajasti mahdollisuuksia lapsen kielitietoisuuden kehittymiseen, esimerkiksi on olemassa paljon ohjelmia ja harjoitteita, jotka tukevat lapsen kielitietoisuutta

Toivottavasti näistä vinkeistä oli jotain hyötyä, joita voitte hyödyntää niin varhaiskasvatuksessa kuin kotonakin. Jos teille tulee mieleen muita vinkkejä, niin voit laittaa kommenttia alas😊 Alla vielä lista lähteistä, joita hyödynsin tässä tekstissä.

 

Terkuin Julia

 

Lähteet

 

Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki: Opetushallitus. Määräykset ja ohjeet 2016:1.

https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/esiopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf

Niemitalo-Haapola, E. & Ukkola, S. 2020. Kielellinen tietoisuus. Teoksessa Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) Lapsen kielenkehitys. Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. Jyväskylä: PS-Kustannus, 161–182.

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018. Helsinki: Opetushallitus. Määräykset ja ohjeet 2018:3a.

https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet.pdf

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tietoisuutta kielen merkityksestä yksilöille ja kielen ja vallan suhteista

Mitä kielitietoisuus on?

Tervetuloa kielitietoisuuden pariin!