Kielitietoisuus ja sen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018) määrittelevät, kuinka kielitietoisuus tulisi näkyä varhaiskasvatuksessa. Tässä tekstissä tullaan perehtymään hieman näihin sekä annetaan vinkkejä, kuinka lapsen kielitietoisuutta ja sen kehitystä voitaisiin tukea varhaiskasvatuksessa.
Kielellä on suuri merkitys muun muassa lapsen oppimiseen ja
vuorovaikutukseen ja sen takia on tärkeää tunnistaa kielten merkitys ja tarve
sekä kannustaa lapsia kielten käyttöön. Niin esiopetuksessa kuin
varhaiskasvatuksessa tulisi havainnoida eri kieliä, koska ne tukevat lapsen
kielitietoisuuden kehitystä. Lapsen kielitietoisuutta voidaan lisätä ja tukea
esimerkiksi leikkien ja lorujen avulla. (Esiopetuksen opetussuunnitelman
perusteet 2014; Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.)
Aiemmassa postauksessa tutustuttiin tarkemmin
kielitietoisuuden kehittymiseen sekä muutamaan kielitietoisuuden osa-alueeseen
ja nyt olisi tarkoitus tutustua, kuinka kielitietoisuuden kehitystä voitaisiin
tukea. Aiemmin tutustuttiin fonologiseen, lauseopilliseen sekä
kielenkäyttötietoisuuden osa-alueisiin.
Fonologisen tietoisuuden
tukeminen:
-
Loruttelu
eri tilanteissa
-
Sanaketjutuksen
opettelu, esimerkiksi: takki–kisa–sana–napa...
-
Puhuminen
tavuttaen
-
Kirjainten
tunnistaminen esimerkiksi selkään piirtämällä
Lauseopillisen
eli syntaktisen tietoisuuden tukeminen:
-
Oleellisinta
on keskustelu lapsen kanssa
-
Rohkaiseminen
tuottamaan lauseita
-
Lauseiden
tutkiminen yhdessä lapsen kanssa
Kielenkäyttötietoisuuden
tukeminen:
-
Leikkien
avulla voidaan harjoitella kielenkäyttöön liittyviä tilanteita ja taitoja
-
Pohditaan
yhdessä sanontoja, kielikuvia sekä sanojen monimerkityksellisyyksiä,
esimerkiksi sana kuusi
Muita
vinkkejä kielitietoisuuden tukemiseen:
-
Kerronnan
avulla voidaan muun muassa kasvattaa lapsen sanavarastoa ja ajattelua, mutta se
tukee myös muitakin kielitietoisuuden osa-alueita
-
Muistipeliä
voidaan hyödyntää niin pienempien kuin vanhempien lasten kohdalla ja vaikeuttaa
aina kielenkehitystason mukaan
-
Myös
media tuo laajasti mahdollisuuksia lapsen kielitietoisuuden kehittymiseen,
esimerkiksi on olemassa paljon ohjelmia ja harjoitteita, jotka tukevat lapsen kielitietoisuutta
Toivottavasti näistä vinkeistä oli jotain hyötyä, joita
voitte hyödyntää niin varhaiskasvatuksessa kuin kotonakin. Jos teille tulee
mieleen muita vinkkejä, niin voit laittaa kommenttia alas😊 Alla vielä
lista lähteistä, joita hyödynsin tässä tekstissä.
Terkuin Julia
Lähteet
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki: Opetushallitus.
Määräykset ja ohjeet 2016:1.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/esiopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
Niemitalo-Haapola,
E. & Ukkola, S. 2020. Kielellinen tietoisuus. Teoksessa Niemitalo-Haapola,
E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) Lapsen kielenkehitys.
Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. Jyväskylä: PS-Kustannus,
161–182.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018. Helsinki: Opetushallitus.
Määräykset ja ohjeet 2018:3a.
Kommentit
Lähetä kommentti