Tietoisuutta kielen rakenteista ja tehtävistä
Kielitietoisuuteen liittyy yhtenä osana tietoisuus kielen rakenteista ja tehtävistä, joka sisältää tietoa kielen rakenteista ja sen toiminnasta. Seuraavaksi esittelen nämä osa-alueet jotka kuuluvat tietoisuuteen kielen rakenteista ja tehtävistä, sekä annan konkreettisia esimerkkejä, miten näitä osa-alueita voi harjoitella:
Kielelliset yksiköt
Kielellisiin
yksiköihin kuuluvat sanat, tavut, äänteet sekä kirjaimet.
o
Sanat:
sanoja voidaan harjoitella esimerkiksi sanakorteilla, joissa yhdistetään sana
ja esine, tarkastelemalla onko sana lyhyt vai pitkä, tekemällä yhdyssanoja
yhdistämällä kaksi kuvaa tai etsimällä riimipareja
o
Tavut:
tavurytmiä voidaan harjoitella esimerkiksi tavuttamalla lasten nimet
naulakkoihin tai aamupiirissä voidaan käydä läpi viikonpäivä, kuukausi ja
nimipäivän nimet tavutettuina. Sanoja voidaan myös jakaa osiin tai vaikka muodostaa
sanaketju kis-sa > sa-tu > tus-si.
Taputus on hyödyllinen tapa ymmärtämään tavutusta.
o
Äänteet:
Aikuinen voi liioitella äänteitä ja myös tavuja. äänteitä voidaan harjoitella
leikillä ”laiva on lastattu”, jolloin laiva lastataan tietyllä alkuäänteellä.
Myös äänteiden kestoa voidaan tutkia, esim. palo-pallo. Äänne- käsitteenä voi
olla lapselle vaikea oppia, joten on tärkeää selittää se lapselle selkeästi ja
auttaa häntä ymmärtämään sen merkitys.
o
Kirjaimet:
alkukirjaimia voidaan nimetä esineistä tai lasten nimistä sekä myös monelle
tutut aakkoslaulut auttavat kirjainten oppimisessa. Leikkejä voi myös kehitellä
ja muokata liittämällä niihin kirjaimia. Kirjoittamisen harjoitteluun löytyy
myös monia eri harjoituksia, kuten tabletille ladattava sovellus, jolla voi
harjoitella kirjainten kirjoittamista. On tärkeää, että kirjainten
harjoittelemisessa on niin toiminnallisia harjoitteita kuin myös kynätehtäviä, jotta
into ei lopahda. Sekä kirjaimien että äänteiden opettelussa on tärkeää leikinomaisuus
ja hyvä tunnelma.
Kielen välittämät merkitykset
o
Opettajana tulisi osata tiedostaa
merkityksiä, jotta niihin osaa kiinnittää huomiota niin omassa kuin lastenkin
kielenkäytössä. Varhaiskasvatussuunnitelmassa (2018) mainitaan, että henkilöstön
tulee kiinnittää huomiota omaan kielenkäyttöönsä, sillä he toimivat lapsille
kielellisiä malleina.
o
Suomen kielessä on huomattavissa piirre ”homonymia”
eli monimerkityksisyys. Yhdellä sanalla voi olla useampi merkitys esim. juuri,
voi, voita, tukki
o
Sanoilla voi olla myös merkityseroja.
Esimerkiksi sanoilla lapsi ja penikka on selvä merkitysero.
o
On myös piirre ”hyponymia” eli ylä- ja
alakäsitteiden merkitykset. Esimerkiksi jos yläkäsite on eläimet, alakäsitteinä
ovat koira, kissa, lehmä ja niin edelleen.
o
Lausetasolla merkityksen eron voi huomata
esimerkiksi lauseista: ”Ensiviikolla on lelupäivä, saatte ottaa oman lelun
mukaan” vertaa lauseeseen ”Ensiviikolla on lelupäivä, pitää ottaa oma lelu
mukaan”. Saako siis ottaa lelun mukaan vai onko lelu pakko ottaa?
o
Suomen kielessä on myös vakiintuneita
ilmauksia ja sanontoja, jotka voivat olla esimerkiksi lapselle vaikea ymmärtää.
Itse sain kokea tästä hyvän esimerkin, kun pukemistilanteessa pyysin lasta
laittamaan housut jalkaan sanomalla hänelle ”hyppääppäs housuihin”. Lapsi otti
tämän konkreettisena ohjeena ja hän yritti hypätä housujen sisään.
Kielenkäytön piirteet
o
Kielenkäytön piirteisiin kuuluu
esimerkiksi murre-erot. Esimerkiksi ”kehtaa” tarkoittaa itselle uskaltaako
tehdä jotain ilman että hävettää, mutta jollekin muulle se tarkoittaa ”viitsisitkö”.
o
Kirjakielessä ja puhekielessä on myös eroja,
jotka voidaan huomata esimerkiksi kiinnittämällä huomiota lastenkirjojen kirjakielisiin
ilmauksiin ja varmistetaan, ymmärtääkö lapsi mitä tarinassa kerrotaan.
o
Kielenkäytön piirteisiin liittyy myös kielenkäyttö
eri tilanteissa ja konteksteissa. Esimerkiksi päiväkotipäivässä on monia eri vuorovaikutustilanteita,
joissa käytetään eri kielenkäytön malleja. Esimerkiksi kun mennään nukkumaan,
niin puhutaan nukkarista. Lasta on tärkeää tukea ja kannustaa toimimaan tällaisissa
kielenkäytöntilanteissa.
Ø lapsen
kielitietoisuutta voidaan kehittää, kun kiinnitetään huomiota, millaisista
kielellisistä yksiköistä kieli rakentuu.
Toivottavasti näistä
tiedoista ja käytännön esimerkeistä on apua kielitietoisuuden rakenteiden ja
tehtävien tiedostamisessa sekä harjoittelemisessa. Mikäli sinulla herää muita
ideoita ja vinkkejä tähän aiheeseen liittyen, laita kommenttia postauksen alle!
😊
Lopuksi vielä käytetyt lähteet:
Nurmilaakso,
M. 2011. Pienen lapsen kielellinen tietoisuus osana kielen kehitystä. Teoksessa
Nurmilaakso, M. & Välimäki, A-L. (toim.) Lapsi ja kieli. Kielellinen
kehittyminen varhaiskasvatuksessa. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos,
30–41. Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/80046
Pappila,
T. 2021. Kielitietoisuus. Luentotallenne VAAM1350 Kieli –opintojaksolla.
Jyväskylän yliopisto: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. 2018. Helsinki:
Opetushallitus. Määräykset ja ohjeet 2018:3a.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet.pdf
Terveisin Sara
Kommentit
Lähetä kommentti